Wykłady odbywają się w okresie od października do czerwca, raz w miesącu, w poniedziałki o godzinie 18:00.
Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że materia wypełniająca Wszechświat składa się z atomów, które łączą się w cząsteczki chemiczne, a same składają się z cząstek elementarnych. Tak zbudowany jest świat wokół nas i my sami. Jednak od lat trzydziestych XX wieku, stopniowo, uzyskiwaliśmy dowody na to, że taka materia stanowi zaledwie kilkanaście procent materii ciążącej, rządzącej ruchami gwiazd w galaktykach i galaktyk w gromadach galaktyk. Wiemy, że ta "ciemna materia" nie może się składać z takich atomów, z jakich my jesteśmy zbudowani. Dziś, z obserwacji, wiemy bardzo dużo o ilości takiej ciemnej materii, jej rozkładzie. Nie wiemy jednak co tę materię tworzy. Jeszcze bardziej zaskakujące były wyniki obserwacji z lat dziewięćdziesiątych XX wieku, wskazujące, że Wszechświat rozszerza się coraz szybciej. Wysunięto hipotezę, że to przyspieszenie rozszerzania się Kosmosu powoduje obecność jeszcze jednego, tajemniczego składnika, o zaskakujących własnościach fizycznych - "ciemnej energii". W sumie ciemna materia i ciemna energia stanowią ok. 96% masy-energii we Wszechświecie. Problem czym one są jest zdaniem autora wykładu "największym, nierozwiązanym problemem w fizyce".
Andrzej Zdziarski (CAMK, Warszawa)
Wiele problemów astrofizyki można rozwiązać w sposób przybliżony prostymi rachunkami. Nie potrzebujemy do tego komputerów, ale mimo to często musimy użyć prostych wzorów, np. prawa powszechnego ciążenia. Takie oszacowania są bardzo istotne dla zrozumienia obiektów w kosmosie. Są one też nadal często używane w pracy naukowej. Szczególne przypadki trudnych problemów naukowych można często prosto rozwiązać. Rozwiązania takie są też użyteczne do testowania wyników obliczeń numerycznych. Podam szereg przykładów takich prostych oszacowań.
Leszek Zdunik (CAMK, Warszawa)
Bartosz Bełdycki (CAMK, Warszawa)
Justyna Średzińska (CAMK, Warszawa)
Konstelacje - Już starożytni patrząc w nocne niebo zastanawiali się czym są te świecące na nieboskłonie punkciki. Obserwowali gwiazdy, grupowali je, określali symboliczne kształty i nazywali imionami bogów czy też zwierząt. Podczas wykładu postaram się przedstawić rys historyczny tworzenia konstelacji, pokazać kilka ciekawych przypadków określania gwiazdozbiorów w różnych kulturach oraz programy komputerowe, które przynoszą tyle samo ciekawej wiedzy co zabawy. Pozdrawiam,